Szkoła Podstawowa Nr 2 w Miechowie

PROJEKTY/ PROGRAMY

  PROJEKTY, PROGRAMY

KTÓRE REALIZUJEMY

 

 

W roku szkolnym 2022/2023 w naszej szkole realizujemy: 

"Projekt HUMINE"  - koordynator mgr Grzegorz Jurczyński:

„HUMINE" – to regionalny ośrodek udzielający wszechstronnego wsparcia dla szkół województwa małopolskiego w zakresie nowoczesnej dydaktyki w środowisku cyfrowym.
Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE jest elementem Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej - Pakiet Edukacyjny utworzony w ramach realizowanego przez Województwo Małopolskie w partnerstwie projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna - nowy model nauczania" i stanowi odpowiedź na zdiagnozowane w czasie pandemii pilne i strategiczne potrzeby wsparcia oświaty w regionie. O jego powołaniu zdecydowali w połowie maja 2020 r. wspólnie: Zarząd Województwa Małopolskiego, Małopolski Kurator Oświaty i Wojewoda Małopolski.
Organizatorem i operatorem HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie".
Transformacja cyfrowej szkoły - wg metodyki HUMINE – to przeprowadzenie zmian na polach: metodyki nauczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, dobrostanu nauczycieli i uczniów, organizacji szkoły oraz infrastruktury cyfrowej.

Cele projektu:

- Zmiany metodyczne i kompetencyjne

- Zapewnienie warunków do „uczenia się przez doświadczenie" poprzez wprowadzanie do codziennej dydaktyki modelu STEAM - Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematic`s. W modelu STEAM uczeń staje się twórcą wiedzy, wynalazcą, konstruktorem, uczy się szukając odpowiedzi na pytania na własną rękę i samemu budując narzędzia potrzebne do własnych odkryć.

- Nabycie przez nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych kompetencji metodyczno-cyfrowych, a przez dyrektorów kompetencji w zakresie zarządzania transformacją cyfrową placówki

- Upowszechnienie metod dydaktycznych aktywizujących ucznia, zapewniających warunki do interakcji między nauczycielami a uczniami oraz indywidualizacji nauczania, a także do odmiejscowienia uczenia (się).

- Zmiany organizacyjne i infrastrukturalne

- Wdrożenie procedur i upowszechnienie kultury dbałości o bezpieczeństwo i higienę cyfrową uczniów oraz pracowników szkoły

- Dokonanie zmian organizacyjnych w szkole umożliwiających skuteczne przeprowadzenie transformacji cyfrowej

- Zapewnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu dla uczniów i pracowników na terenie całej szkoły

- Zapewnienie cyfrowych urządzeń, pomocy dydaktycznych, aplikacji i narzędzi cyfrowych, niezbędnych do przeprowadzenia transformacji cyfrowej.

W pierwszych miesiącach roku szkolnego 2022/2023 dokonała się zmiana szaty graficznej strony internetowej Szkoły Podstawowej nr 2 w Miechowie,

W okresie pierwszych miesięcy szkolnego 2022/2023 ujednoliciliśmy system komunikacji w szkole. Każdy z nauczycieli otrzymał dostęp do skrzynki mailowej w domenie sp2.miechow.eu

28.10.2022 r. nauczyciele (3 osoby) w tym Pani wicedyrektor uczestniczyli w szkoleniu, które odbył się w Tarnowie a dotyczyło zagadnień związanych z realizacją projektu HUMINE.

Konkurs wiedzy na temat krajów anglojęzycznych - 5 uczniów.

 

"LaboratoriaPrzyszłości" - koordynator mgr Grzegorz Jurczyński:

Laboratoria Przyszłości" to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

 

"Nie pal przy mnie proszę" koordynator mgr Ewa Jamrocha- Bogacz:

W projekcie biorą udział uczniowie klas 1-3. Jego organizatorem i patronatem jest Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Miechowie. Głównym celem akcji jest  walka z paleniem tytoniu oraz wpływem dymu tytoniowego na zdrowie. Koordynatorem projektu jest mgr Ewa Jamrocha – Bogacz. W pierwszym półroczu roku szkolnego w klasach odbywały się spotkania ze szkolną pielęgniarką, która uświadamiała dzieci na temat szkodliwości palenia. Wychowawcy prowadzą na bieżąco program w klasach poprzez edukację dzieci, filmy, prezentacje multimedialne.

 

"Czyste powietrze wokół nas"- koordynator mgr Justyna Gaworek:

Nasza szkoła w roku 2022/2023 po raz kolejny przystąpiła do programu edukacyjnego „Czyste powietrze wokół nas” skierowanego do dzieci pięcio- i sześcioletnich z oddziałów przedszkolnych (51 dzieci: pięciolatki – 20 dzieci, sześciolatki-31 dzieci). Jest to program przedszkolnej edukacji antytytoniowej o charakterze profilaktycznym.

Cele programu:

  • wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych  źródeł dymów
  • zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
  • wykształcenie świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi
  • uczenie dzieci szacunku do otaczającego świata

Program był realizowany poprzez uczestnictwo dzieci w wycieczkach, podczas których obserwowały różne źródła dymu, a także zajęć dydaktycznych o tematyce antynikotynowej np. „Co i dlaczego dymi?”, „Jak się czuję kiedy dymi papieros?”,Co się dzieje kiedy ludzie palą papierosy?”, „Jak unikać dymu papierosowego?”. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach oraz łatwo przyswajały informacje na temat problemu dymu tytoniowego. Program dostosowany jest do możliwości przedszkolaków.

 

"Skąd się biorą produkty ekologiczne"- koordynator mgr Justyna Gaworek:

Grupy pięcio- i sześciolatków ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Miechowie w roku szkolnym 2022/2023 wzięły udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym pt.: „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Ogólnym założeniem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. 

 Główne założenie programu: 

 - zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne, 

 - kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych, 

 - propagowanie zdrowego stylu życia, 

 - zwiększanie wiedzy i świadomości dzieci o nawykach higieniczno-zdrowotnych. 

 Dzięki realizacji programu edukacyjnego dzieci dowiedziały się m.in. co oznacza pojęcie ”produkt ekologiczny” i jak go rozpoznać. Poznały również piramidę zdrowego żywienia i stylu życia. Dowiedziały się jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a jakich należy unikać. Obchodziliśmy w klasie Światowy Dzień Owoców i Warzyw. Z zainteresowaniem oglądały także filmy edukacyjne. Dzieci chętnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w tych zajęciach dlatego uważam, że nadal należy kontynuować takie zajęcia.

 

"Trzymaj formę! Znajdź właściwe rozwiązanie"- koordynator mgr Lucyna Piec, mgr Adrianna Piątkowska- Styczeń:

 W roku szkolnym 2022/2023 w semestrze I podejmowano działania w oparciu o wytyczne Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Miechowie. Realizowano programy profilaktyczne i interwencje nieprogramowe: z zakresu Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę”, który ma na celu promowanie zdrowego stylu życia i zwiększanie świadomości dotyczącej zdrowego odżywiania, zbilansowanej diety, aktywności fizycznej i świadomości konsumenckiej adresowany do uczniów klas V-VIII. Działania prozdrowotne służą promowaniu zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, właściwego odżywiania, profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Działania te realizowano podczas lekcji biologii dotyczących układu pokarmowego, krążenia i oddechowego w klasach siódmych oraz na lekcjach wychowawczych w klasach V-VIII. Wdrażano także założenia programu edukacji antytytoniowej, który ma na celu uświadamiać szkodliwość palenia tytoniu zarówno czynnego, jak i biernego oraz przeciwdziałać paleniu papierosów – tj. „Znajdź właściwe rozwiązanie” dla uczniów klas IV-VIII oraz edukacji antynowotworowej  „Wybierz życie- pierwszy krok” - profilaktyka raka szyjki macicy adresowana do młodzieży klas VIII szkół podstawowych (na zajęciach wdżr w klasie VIIIa).

Wyżej wymienione programy są sukcesywnie realizowane, wpływają pozytywnie na uczniów, poszerzają ich wiedzę w zakresie edukacji prozdrowotnej, uczniowie są zainteresowani tematyką realizowaną w ramach wyżej wymienionych programów, chętnie biorą udział w lekcjach i są aktywni.

 

"Wybierz życie- pierwszy krok!"- koordynator mgr Małgorzata Dziura, mgr Lucyna Piec:

„W roku szkolnym 2022/23 nasza szkoła wzięła udział w programie  edukacyjnym Wybierz Życie – Pierwszy Krok” obejmujący tematykę raka szyjki macicy. Program oparty jest na następujących założeniach:

 - stworzenie świadomości zagrożenia rakiem szyjki macicy i innych chorób wywołanych zakażeniem wirusem HPV u młodych ludzi

 - problem raka szyjki macicy nie może być kwestią wstydliwą i unikalną. Wiedza o istnieniu zagrożenia zakażeniem HPV i jego konsekwencji powinna być częścią rozmów wychowawczych, przygotowujących młodych ludzi do dorosłego życia

 - dostępne obecnie sposoby profilaktyki wtórnej (badania cytologiczne) i pierwotnej (szczepienia profilaktyczne) powinny być powszechnie znane, aby umożliwić ich optymalne zastosowanie

 - szkoły głównie średnie są miejscem, gdzie można dotrzeć do szerokiego grona młodych ludzi. Edukacja prozdrowotna na temat raka szyjki macicy przyczyni się do podniesienia poziomu wiedzy uczniów i ich opiekunów

Celem głównym programu jest zmniejszenie występowania raka szyjki macicy i umieralności na tę chorobę. A cele szczegółowe to:

 - zwiększenie poziomu wiedzy na temat profilaktyki raka szyjki macicy i roli wirusa HPV w jego powstawaniu

 - kształtowanie świadomości na temat czynników zwiększających ryzyko raka szyjki macicy (profilaktyka pierwotna i wtórna)

 - motywowanie kobiet do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym przez całe życie

 - przygotowanie młodzieży do roli liderów edukacji zdrowotnej w środowisku lokalnym

 - dostarczenie informacji o świadczeniodawcach wykonujących badania cytologiczne

 Program był realizowany w 1 półroczu roku szk. 2022/23. W programie wzięli udział uczniowie kl. VIIIA. Uczniowie zostali zapoznani z założeniami programu i na lekcjach wdżwr oraz biologii zostały omówione wiadomości na temat raka szyjki macicy i wirusa HPV. Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną, rozwiązali quiz sprawdzający wiedzę, zostali zapoznani z informacjami na temat raka szyjki macicy i wirusa HPV, a rozmowy indywidualne pomogły w wyjaśnieniu treści.

 

"Bieg po zdrowie"- koordynator mgr Piotr Król:

W pierwszym półroczu założenia programu realizowane były w ramach profilaktyki zdrowia na zajęciach wychowania fizycznego. W ramach pogadanek uczniowie informowani byli o negatywnym wpływie palenia papierosów na życie człowieka.  W dyskusji poszukiwano alternatywnych rozwiązań o wiele korzystniejszych dla zdrowia człowieka.  Kontrastowano szkodliwość  palenia tytoniu z zaletami wynikającymi z aktywności fizycznej. Działania zostały wzmocnione organizacją wewnątrzszkolnych zawodów sportowych połączoną z kampanią reklamową promującą niepalenie papierosów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuły

  • Pierwsze zajęcia z robotyki

    Rozpoczęliśmy realizację innowacji pedagogicznej pn. Robotyka. Podczas realizacji podstawy programowej w klasach VII i VIII, w części dotyczącej programowania, będziemy używać robotów mBot. Roboty te zbudowane są w oparciu o płytę mCore, a do ich programowania używać będziemy środowiska mBlock oraz Arduino IDE. W klasach VII programowanie opierać się będzie na budowaniu algorytmów poprzez układanie „bloczków”, do których dopisywany jest automatycznie kod. W klasach VIII przejdziemy już do języka C, który będzie dobrą podstawą do łagodnego przepłynięcia w język C++ i C#. Podczas pierwszych zajęć z tego obszaru, uczniowie zainstalowali środowisko programistyczne, dodali odpowiednie biblioteki i zainstalowali sterowniki portów szeregowych. Chociaż już teraz brzmi to tajemniczo, jest to dopiero początek. Podczas kolejnych lekcji będziemy pogłębiać kontakt z Integrated Development Environment (IDE).

    Czytaj Więcej o: Pierwsze zajęcia z robotyki
    Powiększ obraz: Pierwsze zajęcia z robotyki