Szkoła Podstawowa Nr 2 w Miechowie

X Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” dla klas IV-VIII SP

29 września ponad trzydzieścioro uczniów naszej szkoły wzięło udział w  jubileuszowym X Ogólnopolskim Dyktandzie Niepodległościowym „Po polsku o historii”. Zmagania            z ortografią przebiegały w dwóch kategoriach: klasy IV-VI oraz VII-VIII.
Do tego wyjątkowego projektu edukacyjnego przystąpiły szkoły z siedmiu województw: dolnośląskiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego,  pomorskiego oraz liczna grupa szkół polskich za granicą (z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy, Estonii i Mołdawii). Wszyscy pisali w jednym czasie.
Rywalizacja w tradycyjnym dyktandzie stanowiła świetną okazję do uczenia się historii i refleksji nad językiem ojczystym. Ze względu na swą tematykę teksty tegorocznego dyktanda są bliskie szkole, szczególnie naszej szkole, ponieważ ten dla klas IV-VI poświęcono Patronce naszej szkoły, Marii Konopnickiej i jej wyjątkowemu utworowi- Rocie, a to przecież hymn miechowskiej Dwójki. Uczniowie klas VII-VIII pisali natomiast tekst poświęcony patriotycznej działalności polskich nauczycieli. 
Dyktando trwa, trwają bowiem kwalifikacje do etapu wojewódzkiego. Trzymamy kciuki i czekamy na ostateczne wyniki…
Czy tegoroczne dyktando było trudne? Zobaczcie sami:
 
Tekst dyktanda dla uczniów klas IV-VI 
Wielki „mały wiersz”
Czy wiecie, dlaczego Stefek Burczymucha okazał się tchórzem albo jak krasnoludki pomogły sierotce Marysi odzyskać gąski? Jeśli nie, zapytajcie dziadków, bo dla nich utwory Marii Konopnickiej były szkolnymi lekturami. Ta poetka jest też autorką szczególnego wiersza zatytułowanego „Rota”, który od ponad wieku znają starsi i młodsi Polacy. Dedykowała                       ów utwór walczącym z germanizacją mieszkańcom zaboru pruskiego. W 1910 r. do słów „Roty” skomponował muzykę Feliks Nowowiejski. Pieśń zaśpiewali polscy chórzyści dla tysięcy rodaków ze wszystkich trzech zaborów podczas uroczystości odsłonięcia pomnika Grunwaldzkiego w Krakowie. Szybko trafiła pod wiejskie strzechy. Upodobali ją sobie harcerze, znana była wśród Polonii. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę patriotyczna służba „małego wiersza”, jak nazwała „Rotę” autorka, trwała nadal. Często przekształcano tekst Konopnickiej, aby dopasować go do bieżącej sytuacji. Mieli swoją wersję „Roty” obrońcy Lwowa, powstańcy śląscy i wielkopolscy oraz uczestnicy wojny polsko-bolszewickiej. Szczególnej wymowy pieśń nabrała w latach drugiej wojny światowej. Towarzyszyła polskim żołnierzom na wszystkich frontach, Polakom wywożonym na Syberię oraz młodzieży uczącej się na tajnych kompletach. Rozbrzmiewała też w ważnych momentach najnowszej historii, m.in. wśród strajkujących robotników w Gdańsku w 1980 r. „Rota” stała się niemal drugim hymnem narodowym, a kolejne pokolenia darzą Marię Konopnicką nieprzemijającym szacunkiem. Na jej grobie, znajdującym się na cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie, wciąż składane są świeże kwiaty.
 
Tekst dyktanda dla uczniów klas VII-VIII 
 "Niepodległa edukacja"
 
W historii walki o niepodległość znane są zasługi odważnych żołnierzy i charyzmatycznych dowódców, lecz rzadko docenia się ludzi, którzy ukształtowali ich umysły i charaktery. Właśnie dlatego warto by przypomnieć patriotyczną działalność polskich nauczycieli. 
Już w XIX w. wobec wzmożonej rusyfikacji nauczyciele rozpoczęli tajne nauczanie, jednakże szczególnym bohaterstwem wykazali się przede wszystkim w czasie okupacji hitlerowskiej. 
Politykę edukacyjną III Rzeszy na okupowanych terenach najlepiej obrazują słowa Himmlera – architekta Holocaustu i współpracownika Hitlera: „Nieniemiecka ludność Wschodu nie może mieć żadnej wyższej szkoły ponad czteroklasową szkołę powszechną”. To butne żądanie nie powstrzymało jednak nauczycieli, którzy z narażeniem życia samorzutnie organizowali nielegalne nauczanie nazywane tajnymi kompletami. Uczniowie rzetelnie uczęszczali na lekcje, które odbywały się w prywatnych mieszkaniach. Raz po raz musiano stosować kamuflaż, toteż po ostrzeżeniu o możliwości rewizji udawano, że są to lekcje niemieckiego bądź spotkania towarzyskie. 
Wyrazem hołdu dla działalności nauczycieli jest bezsprzecznie pomnik na warszawskim Powiślu. Monument przedstawia rozłożony zeszyt ze znakiem Polski Walczącej. W lewej karcie wykuto otwór symbolizujący okno, ponieważ odpowiednie ułożenie firanki czy kwiatka było sygnałem dla uczniów, że można bezpiecznie przyjść  na zajęcia. A przecież podczas II wojny światowej okupantem był zarówno żołnierz ze swastyką, jak i radziecki enkawudzista. Kolejna władza również dążyła do zniszczenia rodzimej oświaty. 
W czasach PRL-u nauczyciele odgrywali nie mniej ważną rolę, gdyż trzeba było stawić opór fałszowaniu historii. Na próżno wówczas w podręcznikach szkolnych szukać               by informacji o zbrodni w Katyniu, za to wyolbrzymiano rolę Armii Czerwonej w pokonaniu hitlerowskiego najeźdźcy. Wielu cichych bohaterów na co dzień podczas lekcji wykonywało żmudną pracę ukazywania prawdy na przekór oficjalnej propagandzie. Mimo to wciąż niewystarczająco doceniamy wkład nauczycieli w odzyskanie i utrzymanie polskiej niepodległości.